تصاویر سپاهی گری در عاشقانه های عنتره بن شداد
نویسنده
چکیده مقاله:
آن بخش از شعر جاهلی که از شائبة ساختگی بودن به دور باشد، آینهای شفاف و روشن از جامعة زنگارگرفتة دوران پیش از اسلام و رفتار، اندیشه و آرمانهای نابخردانة مردمانش است. تصویر راستین این جامعه را تنها بایست در سرودههای گروههای معترض و راندهشدة آن زمان مانند شاعران سیاه، موالی، بردگان و صعالیک و البته در میان آیات قرآن جستجو کرد. سرودههای عنترﺓ بن شداد، شاعر سیهچرده و حبشیالاصل جاهلی دو ویژگی مهم دارد: یکی اینکه از تعصب نژادی و اهمیت ریشة عربی یا قبیلهای آن دوره پرده برمیدارد و دیگر اینکه غزل او با حماسه آمیخته است؛ وی به هنگام غزلسرایی و بیان زیبایی معشوق خود «عَبله» و دوری او، به یاد میدان نبرد و دلاوریهای خود در رویارویی با دشمنان میافتد و تعابیر، تصاویر و ابزار جنگی را وارد غزل میکند و بدینگونه نوعی(=ژانر) تازه را به نام «غزلِ حماسی» در ادب عرب ابداع میکند؛ البته حماسی نامیدن این سرودهها که درواقع خودستاییهای شخصی بیش نیست، تنها به سبب داشتن برخی نشانههای ژانر حماسی است. نگارنده در جستار پیشِ رو، پس از بررسی انگیزههای عنتره از عاشقانهسرایی در کنار حماسهسرایی، به بیان مهمترین ویژگیهای این سرودهها میپردازد. به باور برخی از سخنسنجان، تصاویر تغزلی آمیخته با عناصر سپاهیگری، از شعر فارسی و از حوزة غزل مذکر، وارد ادبیات عرب شده است. نوشتة پیش رو نشان میدهد، آمیزش تصاویر سپاهی و عاشقانه در شعر عربی و در غزل مؤنث، بسیار پیشتر از شعر فارسی وجود داشته است، اگرچه عامل و بستر به وجودآورندة آن، در دو ادبیات متفاوت است.
منابع مشابه
بازتاب عفت در شعر عنتره بن شداد
عفت، با تمامی جلوه های شعری عنتره بن شداد پیوند خورده است؛ از این رو چنانچه پژوهشگری با حوصله دیوان وی را مورد مطالعه قرار دهد، خود را در برابر شاعری محجوب و عفیف و در عین حال شجاع و دلاور خواهد دید. در این پرده های تصویر، گاه او را در میدان کارزار می بیند که به وقت غنیمت گری خویشتن دار آزرمناک است و گاه او را در سلوک و رفتارش با زن بیگانه <span lan...
متن کاملبازتاب عفت در شعر عنتره بن شداد
عفت، با تمامی جلوه های شعری عنتره بن شداد پیوند خورده است؛ از این رو چنانچه پژوهشگری با حوصله دیوان وی را مورد مطالعه قرار دهد، خود را در برابر شاعری محجوب و عفیف و در عین حال شجاع و دلاور خواهد دید. در این پرده های تصویر، گاه او را در میدان کارزار می بیند که به وقت غنیمت گری خویشتن دار آزرمناک است و گاه او را در سلوک و رفتارش با زن بیگانه مشاهده می کند که از سر عفت و شرافتی بلند پایه، حرمتش را...
متن کاملجنبه های مثبت و منفی رنگ سیاه در شعر عنتره بن شداد
جستار حاضر، کاوشی در ابعاد معناشناختی رنگ سیاه و کارکردهای مثبت و منفی آن در شعر عنتره بن شداد، شاعر عفت پیشه ماقبل اسلام است. پژوهش حاضر نشان دهنده این است که در بُعد مثبت، این نوع رنگ، گاه در یک ساختار تشبیهی نمود می یابد، همچون تشبیه پوست سیاه به مُشْک و عنبر؛ گاه در سیاهی رنگ موی یار و یا چشمان سیاه او جلوه می شود و زمانی هم در فضای تیره و تاریک میدان کارزار معنا می یابد. با این حال در تمامی ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره 11
صفحات 54- 37
تاریخ انتشار 2013-05-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023